RIOT

În ultima vreme s-a scris și vorbit mult despre puterea moral-transformatoare a jocurilor video.  De la întărirea legăturilor sociale între oameni, la obișnuirea acestora cu eșecul, până la pretenții de creștere a empatiei efective – academicieni si developeri deopotrivă își îndreaptă, mai nou, privirea către valorile etice ale spațiului virtual.

Cu nou-apărutul joc RIOT, aceste aspirații se extind în sfera politică. Creat în stilul clasic 8-bit și bazat pe neliniștile sociale cauzate de recenta criză economică, RIOT este un joc care permite utilizatorilor să simuleze un act de revoltă socială din viața reală – fie că e vorba de criza socială din Grecia, Italia, Spania sau conflictele din Egipt. RIOT a fost creat pentru PC, Mac, iOS,  și Android, finanțat în întregime prin crowdfunding, și poate fi acum găsit pe Steam, ca orice joc indie de succes.

Ce e însă special la joc  este că permite utilizatorului să exploreze ambele tabere. RIOT poate fi jucat fie ca polițist, fie ca protestatar, fie ca cel care vrea să zdruncine ordinea sau cel care vrea s-o restabilească.

Bazându-se pe elemente realiste, RIOT ne poate ajuta să ne „revoltăm” într-o epocă neliniștită, sau să-i înțelegem pe cei care înnăbușesc adevăratele revolte atunci când e mai mare nevoie de ele. Cu ghilimele sau fără, un lucru e sigur: dacă jocurile video chiar ne clădesc empatia, devine foarte important cu cine alegem să empatizăm.

Un  proiect ca RIOT reușește dacă ne influențează comportamentul social. Un astfel de țel vine însă și cu multe întrebări: un simulator ne cheamă la acțiune în viața reală, sau ne sublimează niște impulsuri cărora altfel le-am fi dat curs într-o revoltă adevărată? Funcționează ca un mijloc de a înțelege și stăpîni mecanismul unei tulburări sociale, sau ca o simplă supapă de ventilare a nemulțumirilor reale? Rămâne să ne jucăm mult și să vedem. Deocamdată ne place inițiativa.

RIOT2RIOT3riot

 

Comments are closed.