Politics of Power

Despre tehnologie s-a vorbit în numeroase feluri și din multe perspective. Implicațiile etice, estetice ori economice ale noilor tehnologii sunt subiecte deja bine împământeninte în mintea celor interesați de analiza ultimelor inovații și apariții în sfera tehnologiei. Însă, un subiect mai puțin abordat este acela al valorilor încorporate, în mod conștient sau nu, de către creatori/ingineri în produsele pe care le dezvoltă. Simone Rebaudengo, Matthieu Cherubini și Saurabh Datta sunt trei dintre consultanții în design de la automato, o firmă japoneză care se axează pe Internetul lucrurilor, care au născocit Politics of Power. Aceasta este o serie de obiecte sau artefacte fictive menite să pună sub semnul întrebării implicațiile politice ori sociale ale proprietății sau controlului asupra tehnologiei, prin analogie cu distribuția ghidată a puterii electrice.

Proiectul urmărește cum se pot comporta diferit device-urile tehnologice produse în masă în funcție de natura protocolului de comunicare ale cărui reguli logice se reflectă în designul acestora. Politics of Power e format din trei prelungitoare cu prize multiple – modelele D, M, T – care se comportă distinct datorită structurilor lor. Astfel, utilizatorii pot experimenta politica ascunsă a creatorilor manifestată în trei obiecte care, la o primă vedere, ar trebuie să se comporte întocmai. Fiecare prelungitor are un mod diferit de a lucra care e dictat de atât de designul originar, cât și de interacțiunea cu celelalte prize. De exmplu, dacă în Modelul T nu e nimic conectat în priza de sus, cele de jos se vor comporta haotic.

Ideea de la care a plecat întregul proiect este accea a ierahiei în rețele. Mai precis, este vorba de existența problemelor legate de stabilirea criteriilor pentru determinarea structurii, ierarhiilor și a modului de comunicare între actorii unei rețele. Asumpția din spatele Politics of Power este că în produse tehnologice și rețele sunt încorporate ideologiile și valorile designerilor, inginerilor dar și a celorlalți stakeholderi care intervin în șlefuirea unui produs pe parcursul creării sale.

Screen Shot 2016-03-01 at 10.54.19

Comments are closed.