Immersive

immersive-02

/ɪˈmɜːsɪv/

adjectiv

1.  „Immersive” poate fi găsit în DEX ca „imersiv”, declinat de la substantivul „imersiune”, acțiunea de a afunda un corp – total sau parțial – într-un lichid.

2. Mai nou, poate fi întâlnit în sintagme de genul: „tehnologii imersive” sau „instalații imersive”.

3. În contextul instalațiilor interactive (de multe ori site-specific), al lumii virtuale (VR și AR) și al petrecerilor (prin VJ-ing), „imersiv” se referă la trecerea graniței dintre 2D și 3D în ideea creării unei experiențe cât mai memorabile pentru participant; migrarea de la pasivitatea la activitate.

4. Atât experiențele artistice, cât și cele comerciale, încearcă, de multe ori excesiv, să ne facă să participăm, să fim prezenți, să oferim un procent cât mai mare din atenția noastră din ce în ce mai firavă și să adăugăm un strat personal de informație contextului în care ne aflăm.

5. Experiențele imersive au un caracter interdisciplinar folosindu-se de elemente din domenii diverse: film, videogames, TV, arhitectură, fizică, teatru.

7. Toate astea, cu scopul precis de a te face să devii prins în experiență, ca și cum ai intra într-un alt univers unde realitatea pe care o ai de obicei la îndemână dispare.

8. Experiențele imersive elimină, într-un fel, obiectivitatea, așa-zisul al patrulea zid din teatru. Bertolt Brecht, regizorul de teatru german care a dezvoltat conceptul de Verfremdungseffekt (efectul alienării), a încercat să atragă atenția asupra capcanei (hiper)realismului din teatru de la începutul anilor 1900. Pe cât de entertaining sunt contextele atașate cuvântului „imersiv”, pe atât de trist este să ne gândim cum, undeva în lume, un om n-a mai ieșit dintr-o realitatea virtuală de zile sau chiar luni.

 

Vocabularul Ideas Lab îşi propune să faciliteze navigarea și înțelegerea ideilor inovative de pe site și nu numai.

Ilustrație de Andrea Nastac.

Comments are closed.