Current Times

Current Times este un proiect de care marele Karl Marx ar fi în mod cert mândru. Nu e vorba de burghezie și proletariat, de materialism dialectic ori de alte idei complicate, ci de un fenomen simplu, la îndemâna tuturor, mai precis: diviziunea muncii.

Peter Buczkowski și-a propus să exploreze diviziunea muncii în jocurile video prin Current Times care funcționează în următorul fel: la o stație mare pot fi conectate 14 controllere digitale și șase analoage. Jocurile care rulează în fața utilizatorilor nu mai sunt văzute ca un tot unitar, ci sunt sparte în activități punctuale și specifice care pot fi întreprinse cu ajutorul controllerelor. Astfel, jucătorii trebuie să facă la nesfârșit aceeași sarcină, ceea ce le poate aduce aminte de păcatele diviziunii muncii, care transformă oamenii în muncitori hiper-specializați, astfel înstrăinându-i.

Peter a plecat de la observația creșterii exponențiale a numărului de jocuri. Dacă în anii ’90 jocurile erau puține, acum gamerii aproape că nu mai pot ține pasul cu tot ce apare. Astfel, gamingul nu mai este o activitate amuzantă, iar acest lucru reiese și din faptul că unii preferă pur și simplu să urmărească cum se joacă alții decât să se joace ei înșiși. Astfel, dacă jocurile devin ceva ce trebuie făcut, ce trebuie jucat, lăsând de-o parte plăcerea generată de această activitate, de ce să nu le tratăm ca pe o muncă mecanică, specializată, alienantă? Iar Current Times este modalitatea perfectă de a-l aduce pe Marx în lumea virtuală și de a-l provoca să ne mai spună încă o dată care sunt pericolele muncii lipsite de creativitate și pasiune.

4-800x500

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Comments are closed.